Váš účet: Přihlásit | Registrovat
V košíku máte zboží za 0 Kč

Zveřejněna novela prováděcí vyhlášky o ovzduší!

13. 10. 2025 vyšla dlouho očekávaná novela prováděcí vyhlášky k zákonu o ochraně ovzduší č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování. Vyhláška vykládá řadu nových povinností páteřního zákona č. 201/2012 Sb. Přinášíme krátké shrnutí toho nejdůležitějšího.

17. říjen 2025

OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky

Seminář: Novela zákona o ovzduší a novela emisní vyhlášky 415/2015 Sb. Významné změny s okamžitým dopadem do praxe. Povinnosti provozovatelů, kategorizace zdrojů, sčítání kapacit, měření emisí, povolovací agenda, provozní řády... Včetně roční aplikace PPE/ILNO.

Úplné znění

Intervaly jednorázového měření

Došlo k úpravě § 3 - Intervaly jednorázového měření. Změny se týkají především zdrojů používajících organická rozpouštědla, spalovacích stacionárních zdrojů aj. 

Provozní parametr

Zcela nový § 6a - Nepřetržité sledování a zaznamenávání provozního parametru. Nové zmocnění po krajském úřadu v povolení provozu stanovit sledování provozního parametru. Rozsah, způsob a podmínky jsou předmětem nové přílohy č. 19 vyhlášky. 

Kontinuální měření

Nový odstavec 4 § 7 - Způsob a podmínky zjišťování úrovně znečišťování kontinuálním měřením. Krajský úřad stanoví v povolení provozu zjišťování úrovně znečišťování kontinuálním měřením emisí znečišťující látky včetně specifického emisního limitu. Bude se jednat o stanovení celkem 4 povinností v rámci kontinuálního měření emisí, a to sledování a zaznamenávání hmotnostní koncentrace znečišťující látky, hodnot vztažných a stavových veličin, informace o provozním stavu stacionárního zdroje a hodnot objemového toku odpadního plynu.

Zjišťování úrovně znečišťování výpočtem

Doplnění § 12 - Způsob zjišťování úrovně znečišťování výpočtem. Doplněna byla možnost použít pro výpočet hmotnostní tok a provozní hodiny, pokud je to tak stanoveno v povolení provozu. Zejména pro kódy 7.7 (i další) je úprava odst. 3 v podobě možnosti zvolení výpočtu pro daný stacionární zdroj podle zahraničních metodik tzv. „na míru“.

Podmínky provozu a emisní limity

§ 15 - Technické podmínky provozu, nově jsou navrženy technické podmínky pro spalování biomasy, která je znečištěna polycyklickými aromatickými uhlovodíky. 

§ 24 Specifické emisní limity a technické podmínky provozu reflektuje zákonnou změnu ohledně stanovení specifických emisních limitů v povolení provozu.

Obsahové náležitosti dokumentů

§ 26 Obsahové náležitosti dokumentů a rozsah údajů ohlašovaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností. Zbrusu nová příloha č. 14 - Obsahové náležitosti dokumentů o jednorázovém měření emisí (zasíláno přes ISPOP). Zároveň též v příloze č. 22 je nová struktura řádného a dodatečného poplatkového přiznání (zasíláno přes ISPOP, použije se až při hlášení za rok 2026 podávané v roce 2027). 

§ 27a - Kontroly spalovacího stacionárního zdroje – navýšení částek referenčního finančního limitu o kumulovanou inflaci. V navazujících písmenech b) a c) se zakotvuje úprava rozsahu kontroly technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o celkovém jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně. 

Minimální vzdálenosti

Nový § 27d - Minimální vzdálenosti a způsob jejich použití se doplňují minimální vzdálenosti mezi stacionárním zdrojem uvedeným v příloze č. 2 zákona a stanovenými plochami vymezenými v územním plánu včetně způsobu jejich použití. Tyto jsou vymezeny v příloze č. 20. Co se týče pojmu „hranice provozovny“, je tím myšlen areál, typicky ohraničený plotem, v němž probíhá daná činnost. Provozovna či areál jsou zakresleny v základní bázi geografických dat nebo parcelních pozemků. 

Přechodná ustanovení

V rámci přechodných ustanovení stojí za zmínku:

Údaje souhrnné provozní evidence za rok 2025 se ohlašují (přes ISPOP) podle přílohy č. 11 k vyhlášce č. 415/2012 Sb., ve znění, které je účinné ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky do 31. prosince 2025.

Dále budou od 1.1.2028 výsledky kontinuálního měření emisí ohlašovány do ISKO, část 1.5. přílohy č. 11 se proto k 1. lednu 2028 zcela ruší. I v tomto případě však platí, že údaje souhrnné provozní evidence za rok 2027 musí zdroje provádějící kontinuální měření emisí ještě v roce 2028 v rozsahu části 1.5. přílohy č. 11 do 31. března 2028 do ISPOP ohlásit.

Došlo k nahrazení celé přílohy č. 2 - Podmínky provozu pro spalovací stacionárních zdrojů. Ve velmi používané části II, tedy Specifické emisní limity pro spalovací stacionární zdroje o celkovém jmenovitém tepelném příkonu vyšším než 0,3 MW a nižším než 50 MW došlo k upřesnění výjimky pro spalovací stacionární zdroj sloužící k pohonu požárního čerpadla. Odstraněny byly obsoletní části (specifické emisní limity, jejichž aplikace byla omezena pouze do určitého data). Vložen nový text na základě nejasností ve výkladu pojmu teplovzdušný spalovací stacionární zdroj. 

Přílohy

Příloha č. 5 - Specifické emisní limity, emisní stropy a technické podmínky provozu stacionárních zdrojů, ve kterých dochází k používání organických rozpouštědel, způsob provedení roční hmotnostní bilance těkavých organických látek.

Upraveny názvy jednotlivých bodů tak, aby byly v souladu s názvy příslušných kódů v příloze č. 2 zákona. Na bod 2.1. (odmašťování) se vztahuje požadavek podle přílohy č. 19 - provozní parametr, aby byl v případě stacionárních zdrojů, které pro plnění specifických emisních limitů používají zařízení pro omezování emisí, sledován provozní parametr. K části II, bodu 4.4. (Nanášení práškových plastů) zvýšení prahové hodnoty celkové projektované spotřeby práškových plastů, od které se uplatňuje emisní limit TOC, na 10 [t/rok], dříve to bylo 1 t/rok. K části II, bodům 4.3. (Přestříkávání vozidel), 4.5. (Nátěry kůže) a 4.7. (Nátěry při výrobě nových silničních nebo kolejových vozidel). V tabulkách došlo v levém sloupci k úpravě matematického znaménka tak, aby bylo zřejmé, že celková projektovaná spotřeba organických rozpouštědel, od které se uplatňují specifické emisní limity, koresponduje s hodnotou celkové projektované spotřeby organických rozpouštědel, od které stacionární zdroj spadá pod daný bod.

Příloha č. 8 - Podmínky provozu pro ostatní stacionární zdroje.

Zcela nové znění této přílohy. Změny především v následujících oblastech:

  • úprava nové technické podmínky provozu ke skládkám,
  • upřesnění technických podmínek provozu pro čistírny odpadních vod,
  • specifické emisní limity a technické podmínky provozu pro 3 nové kódy (sušení čistírenských kalů, elektroodpad, výroba lihu),
  • nové technické podmínky provozu pro koksovny,
  • nové technické podmínky provozu k výrobě bioplynu,
  • zobecnění technických podmínek provozu pro výrobu oceli (manipulace),
  • doplnění technických podmínek provozu pro slévárny železných kovů,
  • nové technické podmínky provozu pro obalovny,
  • rozšíření technických podmínek provozu u kódu 6.5 plasty a doplnění nového specifického emisního limitu pro TZL,
  • nové znění kódu 7.7. (dřevo), zahrnutí sušení pilin a zpřísnění specifických emisních limitů pro TZL u broušení,
  • u nového zdroje 12.1 – manipulace se sypkými materiály > 3000 m2 a více zavedeny podmínky provozu, které by měly být snadno aplikovatelné i přes četnou pestrost typů sypkých materiálů,
  • změny ve znění kódů na základě změn provedeny novelou zákona (většinou „nebo“ místo „a“).

Příloha č. 9 - Obecné emisní limity.

Nové znění celé přílohy. Nové znění hmotnostních toků i koncentrací reagující na nové provozní podmínky a současnou technologickou realitu. 

Příloha č. 10 - Náležitosti provozní evidence.

Nové požadavky/znění této přílohy. Kupříkladu nový požadavek v bodě 1.1. - Údaje o stacionárním zdroji (GPS souřadnice stacionárního zdroje) – představuje nutný údaj pro vymezení minimálních vzdáleností podle §12a zákona. V bodě 1.2. došlo k upřesnění požadavku na zaznamenávání provozních hodin tak, aby bylo jednoznačně zřejmé, že záznamy jsou vedeny s denní četností. V bodě 1.6. došlo s účinností od 1. 1. 2028 k ukotvení povinnosti archivace výsledků kontinuálního měření emisí stanovené provozovatelům stacionárních zdrojů, kteří zjišťují emise kontinuálním měřením emisí, avšak neohlašují výsledky měření do Informačního systému kvality ovzduší.

Příloha č. 11 - Náležitosti souhrnné provozní evidence.

Nové znění předmětné přílohy. Úprava nového bodu (2) a) cílí na přemístitelné zdroje (mobilní drtiče a recyklační linky), které nemají stabilní provozovnu a mohou být provozovány na různých místech v rámci kraje. Dále nový bod (2) b) stanoví povinnost zadat informaci o provádění jednorázového měření emisí (např. formou zaškrtnutí ANO/NE) pro stacionární zdroje ohlašující zjednodušeně. V tabulce 1.1. byl přidán nový bod 3. (Údaje o stacionárních zdrojích) týkající se identifikace stacionárního zdroje, na který se vztahují minimální vzdálenosti podle §12a novely zákona. Od 1.1. 2026 budou dle novelizovaného znění zákona o ochraně ovzduší výsledky jednorázového měření emisí ohlašovány do ISPOP přímo autorizovanou osobou, část 1.5. se proto od 1. ledna 2026 mění tak, že se výslovně stanoví, že se nepoužije na zdroje provádějící jednorázové měření emisí. Platí nicméně, jak stanoví přechodné ustanovení, že údaje za rok 2025 budou do 31. března 2026 ohlášeny podle úpravy platné v roce 2025, tedy v roce, za který se data ohlašují. Dále budou od 1.1.2028 výsledky kontinuálního měření emisí ohlašovány do ISKO, proto se úvod části 1.5. od 1. ledna 2028 doplní tak, že se výslovně stanoví, že vyplňuje pouze provozovatel stacionárního zdroje, u kterého se zjišťují emise kontinuálním měřením emisí, jehož výsledky se neohlašují do Informačního systému kvality ovzduší.

Příloha č. 12 - Náležitosti provozního řádu.

Nahrazení celé přílohy novou textací. doplněn text do bodu č. 3, který ukládá provozovateli popsat využití odpadního tepla vznikajícího provozem stacionárního zdroje. Dále byl doplněn text do bodu č. 7, který by měl obsahovat technické podrobnosti sledování a záznamu provozního parametru. Byla doplněna povinnost identifikovat problematické oblasti technologie z pohledu prachu a zápachu a byl doplněn taxativní výčet kódů, pro které toto platí (prach). Byl také významně rozšířen seznam kódů, pro které platí povinnost identifikace opatření proti zápachu. Ostatní úpravy jsou víceméně formálního charakteru. Byla zpřesněna část týkající se školení zaměstnanců a doplněna o vedení záznamů o školeních. 

Příloha č. 14 - Obsahové náležitosti dokumentů o jednorázovém měření emisí.

Nahrazení celé přílohy v kontextu povinnosti on-line ohlašování termínu provedení jednorázového měření emisí jsou stanoveny náležitosti ohlášení termínu provedení/změny/zrušení jednorázového měření emisí. 

Příloha č. 17 - Způsob stanovení specifického emisního limitu.

Stanoveny jsou zásady pro ukládání specifických emisních limitů nad rámec této vyhlášky nebo pro jejich zpřísňování. Stanoveny i zásady pro stanovení vztažných podmínek.

Příloha č. 19 - Nepřetržité sledování a zaznamenávání provozního parametru.

Nová příloha stanovující, pro které kódy a které technologie odlučovačů, má být provozní parametr sledován a kontinuálně zaznamenáván. Jsou zde zařazeny zejména zpracovatelské činnosti v oblasti zpracování kovů a nerostných surovin, které bývají nejčastěji zdrojem TZL. Dále se ve výčtu vyskytují některé činnosti produkující VOC, které bývají zdrojem zápachu. Podrobný technický popis jednotlivých způsobů sledování a záznamu je pak otázkou konkrétních řešení, které by měly být stanoveny v provozním řádu (případně přímo v povolení provozu). 
Příloha č. 20 - Minimální vzdálenosti a způsob jejich použití.

Upravuje minimální vzdálenosti, vymezené plochy a způsob jejich použití. Plochy jsou zvoleny s ohledem na plochy, které jsou trvale využívány k bydlení. 

Ing. Lukáš Žaludek,
ENVI GROUP

Výklad povinností zaměřený na podnikovou praxi se dozvíte i na odborných kurzech věnovaných aplikované podnikové ekologii:

  • OVZDUŠÍ: Povinnosti provozovatelů zdrojů / novela zákona a emisní vyhlášky

  • Podnikový ekolog (2-denní kurz)

    Dvoudenní intenzivní kurz pro funkci podnikový ekolog s praktickým návodem na zjištění povinností. Kompletní vzorová dokumentace.

  • Legislativa životního prostředí v kostce

    Přehled povinností firem vztahujících se na podnikovou praxi. Změny předpisů a jejich dopady, nejčastější nedostatky v praxi, připravované změny. Kompletní vzorová dokumentace a roční předplatné na servis o změnách legislativy.

  • Nové nařízení EU 2025/40 o obalech a povinnosti ze zákona 477/2001 Sb. o obalech

    Webinář k novému nařízení  EU obalech 2025/40 (PPWR): obsah, způsob adaptace, vyplývající povinnosti a omezení. Dále se podíváme na povinnosti firem ze současného zákona 477/2001 Sb. o obalech. 

  • Odpadová legislativa pro běžnou praxi

    Nový zákon o odpadech 541/2020 Sb. Nová vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady č. 273/2021 Sb.. Nový Katalog odpadů č. 8/2021 Sb.. Metodické pokyny MŽP. To vše zpracované pro běžnou praxi s důrazem na změny oproti původní legislativě.

  • Praktický kurz odpadové legislativy od tvůrců legislativy

    ON-LINE kurz (webinář) přímo od tvůrců legislativy. Kurz nové odpadové legislativy přinese podrobné informace o změnách, které přináší nový zákon o odpadech č. 541/2020 Sb. a prováděcí legislativa. Bude kladen důraz na problematické oblasti a změny, které přinesla nová odpadová legislativa.

  • SDO 2025: Stavební a demoliční odpady v praxi po novelách odpadové legislativy

    Webinář: Problematika stavebních a demoličních odpadů v praxi. Nové povinnosti původců SDO. Podmínky využití SDO. Vyvedení SDO z odpadového režimu (recyklace a uvolnění výrobků na trh). Soustřeďování, deponie. Další souvidející povinnosti ze zákona o odpadech.

Autor: Ing. Lukáš Žaludek, ENVI GROUP

Byla pro vás informace důležitá?

Potřebujete být neustále v obraze? Získejte zdarma prémiový přístup a bonusy navíc. Buďte ceněnným odborníkem

Podniková ekologie

Semináře, kurzy, školení

další odborné akce

© 2015 Envi Group s.r.o., návrh a vývoj KETNET s.r.o., připojeno k síti TaNET. Veškerý obsah je majetkem Envi Group s.r.o. a jakékoliv jeho šíření a kopírování bez předchozího písemného souhlasu je zakázáno.