"Jednoznačné schválení novely Senátem je dalším krokem k vyřešení situace v programu Zelená úsporám. Důležité navíc je, že i přes tyto změny budeme i nadále schopni řešit likvidaci autovraků včetně systému, který bude více efektivní a motivační než dosud," říká ministr Tomáš Chalupa.
Poplatky za registraci a přeregistraci vozidel vyrobených do roku 2001 se platí od roku 2009 a směřují na účet Státního fondu životního prostředí. Ten bude na konci roku 2011 obsahovat cca 1,5 mld. korun. Většina těchto prostředků ale není v současné době využita, proto se je Ministerstvo životního prostředí rozhodlo jednorázově převést do programu Zelená úsporám, ve kterém v současné době probíhá vyplácení žadatelů o dotace na zateplení a ekologické vytápění rodinných domů.
V současné době lze získané peníze podle zákona použít na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Podle novely budou moci být využity i na likvidaci jednotlivých částí automobilů, které dosloužily.
Už na začátku června proto Ministerstvo životního prostředí podepsalo memorandum se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů. Zástupci automobilového průmyslu a dovozci automobilů tím vzali na vědomí potřebu schválení návrhu novely.
Michaela Jendeková, tiskové oddělení MŽP
Zdroj: odpady.ihned.cz