Váš účet: Přihlásit | Registrovat
V košíku máte zboží za 0 Kč

Vláda schválila Plán odpadového hospodářství do roku 2035. Co podstatného přináší?

Ministerstvo životního prostředí připravilo nový Plán odpadového hospodářství na období 2025–2035. Plán představuje zcela zásadní národní strategický dokument, který definuje budoucí směřování vývoje odpadového hospodářství ČR

28. červenec 2025

„Ministerstvo životního prostředí připravilo nový Plán odpadového hospodářství na období 2025–2035. Plán představuje zcela zásadní národní strategický dokument, který definuje budoucí směřování vývoje odpadového hospodářství ČR a formuluje dlouhodobou vizi a perspektivu pro naprosto klíčové období let 2025-2035, a to v kontextu nezbytnosti splnění závazných cílů vymezených v evropské a národní legislativě,“ uvádí ministerstvo v tiskové zprávě.

Samotný plán pak ke stavu odpadového hospodářství v ČR uvádí velmi dobrý. Síť zařízení je rozvinutá a umožňuje bezpečné nakládání se všemi odpady. Recyklace v roce 2022 dosáhla 83 %. ČR rovněž odpady energeticky využívá, v provozu jsou čtyři zařízení pro energetické využití odpadů (ZEVO) s celkovou zpracovatelskou kapacitou 858 tis. tun. Podíl energetického využívání v roce 2022 činil pouhá 3 % všech odpadů, přičemž energeticky se využívají zejména komunální odpady (viz dále). Celkem 13 % všech odpadů se skládkuje. ČR má k dispozici rozsáhnou síť moderních skládek určených pro skládkování inertních, nebezpečných i ostatních odpadů. Odpadové hospodářství v ČR prochází významnými změnami směrem k udržitelnějšímu nakládání.

Nakládání s odpady

V roce 2021 bylo v České republice využito 87 % všech odpadů, z toho 84 % materiálově a 3 % energeticky. V roce 2022 zůstal tento poměr velmi podobný, kdy bylo využito 86 % veškerých odpadů, z toho 83 % materiálově a 3 % energeticky. Menší část odpadů je pak v ČR odstraňována, v letech 2021 i 2022 bylo odstraněno celkem 13 % odpadů. Skládkování odpadů v ČR v minulých letech rostlo, v letech 2021 a 2022 se pak ustálilo na zmíněných 13 %.

Co můžeme očekávat aneb opatření pro jednotlivé odpadové toky

V případě komunálních odpadů

Hlavní cíle: zvýšit úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace komunálních odpadů na nejméně 55 % v roce 2025, 60 % v roce 2030 a 65 % v roce 2035 z celkového množství vyprodukovaných komunálních odpadů. Do roku 2035 snížit množství komunálních odpadů ukládaných na skládky na 10 % (hmotnostních) nebo méně z celkového množství vyprodukovaných komunálních odpadů.

Opatření:

·        podporovat rozvoj re-use center, opravárenských služeb, dílen a dalších aktivit v rámci předcházení vzniku komunálních odpadů,

·        důsledně kontrolovat obce i ostatní původce komunálních odpadů, zda mají zajištěno oddělené soustřeďování (tříděný sběr) recyklovatelných a využitelných složek,

·        intenzifikovat a optimalizovat oddělené soustřeďování,

·        podporovat výstavbu vysoce účinných technologií,

V případě biologicky rozložitelných odpadů

Hlavní cíle: Snižovat množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky. Zvyšovat využití kompostu a digestátu na zemědělském půdním fondu. Zvyšovat separaci biologického odpadu zejména kuchyňského z domácností. Zvyšovat využití biologického odpadu kompostováním a anaerobní digescí.

Opatření:

·        rozvoj a intenzifikace odděleného sběru biologického odpadu v obcích, nárůst separace,

·        zavést ekonomicky udržitelný, dostupný a pohodlný oddělený sběr kuchyňského bioodpadu,

·        zavést společný sběr rostlinného bioodpadu ze zahrad a kuchyňského bioodpadu z domácností,

·        podporovat a rozšiřovat domácí a komunitní kompostování jako prevenci vzniku odpadů

V případě objemného odpadu

Opatření:

·        integrace, komunikace a vyžadování správného nakládání s odpady u všech obyvatel,

·        snižovat vznik objemného odpadu vytříděním jednotlivých využitelných složek,

·        podporovat budování a rozvoj infrastruktury pro rozebírání, drcení a dotřídění objemného odpadu,

·        důsledně kontrolovat a postihovat nevhodné a nelegální nakládání s objemným odpadem

V případě stavebních a demoličních odpadů

Hlavní cíle: do roku 2030 zvýšit míru recyklace stavebních a demoličních odpadů na 83 % (s výjimkou zemin, kamení a hlušin). Do roku 2035 zvýšit míru recyklace stavebních a demoličních odpadů na 87 % (s výjimkou zemin, kamení a hlušin).

Opatření:

·        stanovit legislativní podmínky provádění selektivní demolice,

·        odděleně soustřeďovat stavební demoliční odpady přinejmenším dřevo, minerální složky (beton, cihly, dlaždice a keramiku, kameny), kov, sklo, plasty a sádru při odstraňování stavby,

·        provést revize norem pro jakost recyklátů ze stavebních a demoličních odpadů,

·        iniciovat a podporovat používání recyklátů splňujících požadované stavební normy, jako náhrady za přírodní zdroje

V případě nebezpečných odpadů

Hlavní cíle: snižovat měrnou produkci nebezpečných odpadů. Minimalizovat negativní účinky při nakládání s nebezpečnými odpady na lidské zdraví a životní prostředí. Odstraňovat staré zátěže s nejvyšším stupněm naléhavosti.

Opatření:

·        zaměřit se na design výrobků, snižování škodlivých látek již ve výrobě, minimalizovat vznik nebezpečných odpadů v průběhu výroby i na konci života výrobků,

·        správně zařazovat nebezpečné odpady na základě jejich skutečných vlastností,

·        nebezpečné odpady vhodně upravovat, aby pozbyly nebezpečné vlastnosti,

·        umožnit energetické využití vybraných odpadů ze zdravotní a veterinární péče v zařízeních pro energetické využití komunálních odpadů.

Výklad povinností zaměřený na podnikovou praxi se dozvíte i na odborných kurzech věnovaných aplikované podnikové ekologii:

EU nařízení pro F-plyny a R-látky č. 2024/573 a 2024/590
Seminář k novým nařízením EU na F-plyny a regulované látky: Dopady nařízení se v nejbližších letech dotknou zejména oblasti chlazení, klimatizací, tepelných čerpadel, elektrických spínací zařízení, izolačních pěn, aerosolů a řady dalších běžných použití F-plynů a R-látek.
Podrobný podnikový ekolog (5-denní kurz)
Pětidenní podrobný pracovní kurz určený zejména pro začínající ekology. Praktická výuka povinností a jejich podrobné řešení, tvorba dokumentace, příklady evidencí a hlášení. Legislativa ŽP vztahující se na podnikovou praxi, vytvoření registru právních požadavků.
Podnikový ekolog (2-denní kurz)
Dvoudenní intenzivní kurz pro funkci podnikový ekolog s praktickým návodem na zjištění povinností. Kompletní vzorová dokumentace.
Legislativa životního prostředí v kostce
Přehled povinností firem vztahujících se na podnikovou praxi. Změny předpisů a jejich dopady, nejčastější nedostatky v praxi, připravované změny. Kompletní vzorová dokumentace a roční předplatné na servis o změnách legislativy.

Autor: Ministerstvo životního prostředí

Byla pro vás informace důležitá?

Potřebujete být neustále v obraze? Získejte zdarma prémiový přístup a bonusy navíc. Buďte ceněnným odborníkem

Podniková ekologie

Semináře, kurzy, školení

další odborné akce

© 2015 Envi Group s.r.o., návrh a vývoj KETNET s.r.o., připojeno k síti TaNET. Veškerý obsah je majetkem Envi Group s.r.o. a jakékoliv jeho šíření a kopírování bez předchozího písemného souhlasu je zakázáno.