Zdá se, že tlak MZ na výrazně přísnější úpravu nakládání s odpady ze zdravotní péče (oproti jiným původcům) prošel v nové legislativě nenápadně hladce a bez připomínek. Nejen přímo v zákoně, ale i v prováděcí vyhlášce. Takže to, co bylo dříve jen v metodice, je nyní přímo (a přísněji) ve vyhlášce o podrobnostech nakládání s odpady. A to bez přechodného období, tj. platné okamžitě po účinnosti vyhlášky (od 7.8.2021)!
1. Definice odpadu ze zdravotní péče
Odpadem ze zdravotní péče je
- odpad uvedený ve skupině 18, podskupině 18 01 Katalogu odpadů, který vznikl při poskytování zdravotní péče podle zákona o zdravotních službách v lůžkových, ambulantních nebo jim podobných zdravotnických zařízeních,
- odpad vznikající při zdravotní péči poskytované ve vlastním sociálním prostředí pacienta, pokud tento odpad vykazuje stejné vlastnosti a rizika a vyžaduje zvláštní nakládání jako odpad ze zdravotnických zařízení, nebo
- odpad vznikající mimo zdravotnická zařízení, zejména v zařízeních sociální péče, tetovacích salonech nebo protidrogových centrech, pokud vykazuje stejné vlastnosti a rizika a vyžaduje zvláštní nakládání jako odpad ze zdravotnických zařízení,
Tj. veškerý odpad pod 18 01 xx, bez ohledu za typ zařízení, kde vznikl.
2. Pokyny pro nakládání s odpady ze zdravotní péče (od 2023)
(§ 89 odst. 1): PO nebo PFO, která je původcem odpadu ze zdravotní péče, je povinna zpracovat pokyny pro nakládání s těmito odpady v zařízení, kde tento odpad vzniká. Pokyny jsou součástí provozního řádu zařízení zpracovaného podle zákona o ochraně veřejného zdraví (povinně od 1.1.2023). Náležitosti pokynů pro nakládání s odpady ze zdravotnictví a veterinární péče budou stanoveny v příloze č. 48 k vyhlášce o podrobnostech (viz dole ke stažení).
3. Poučení pacienta o způsobu nakládání s odpadem (od 2022)
(§ 89 odst. 2): V případě zdravotní péče poskytované ve vlastním sociálním prostředí pacienta je poskytovatel zdravotních služeb povinen písemně poučit pacienta o způsobu nakládání s odpadem ze zdravotní péče a o jeho bezpečném uložení, a pacient je povinen s odpadem naložit v souladu s tímto poučením. O poučení učiní poskytovatel zdravotních služeb záznam do zdravotnické dokumentace; záznam podepíše zdravotnický pracovník, který ho provedl, a pacient nebo osoba, která o pacienta pečuje (povinně od 1.1.2022). Původcem odpadu ze zdravotní péče v případě zdravotní péče poskytované ve vlastním sociálním prostředí pacienta je poskytovatel zdravotních služeb.
4. Zajištění nakládání osobou odborně způsobilou nad 10t a školení (od 2021!)
(§ 90 odst. 1-3): PO nebo PFO, která nakládá s více než 10 tunami odpadů ze zdravotní nebo veterinární péče ročně, je povinna zajistit nakládání s těmito odpady pouze fyzickou osobou odborně způsobilou (OZO, § 90 odst. 2) pro nakládání s odpady ze zdravotní a veterinární péče. Jednotlivé činnosti v rámci nakládání s odpady ze zdravotní a veterinární péče může vykonávat i zaměstnanec, kterého OZO proškolila nejméně jednou ročně.
Nový zákon o odpadech zrušil odpadového hospodáře jako nadbytečnou povinnost, pro zdravotní odpad však tato povinnost zůstává! Jen se mu už neříká odpadový hospodář, ale o OZO. Tak jako před tím, i nyní to může být kdokoliv, staší mít jen maturitu a chvilku se motat kolem odpadů.
5. Povinné školení zaměstnanců pod 10t (od 2021!)
(§ 90 odst. 4): PO nebo PFO, která nakládá s méně než 10 tunami odpadů ze zdravotní nebo veterinární péče ročně, je povinna zaměstnance, kteří budou s těmito odpady nakládat, proškolit ohledně nakládání s odpady. Obsah školení se liší podle jednotlivých kategorií zaměstnanců (podrobnosti ve vyhlášce). Školení se provádí jednou za 3 roky. O školení musí být pořízen písemný záznam (archivace po dobu 5 let).
Kategorie zaměstnanců a požadavky na obsah školení pro účely školení pro nakládání s odpady ze zdravotní a veterinární péče jsou vymezeny v příloze č. 49 k vyhlášce (viz dole ke stažení).
6. Požadavky na soustřeďování odpadů (od cca 1/2 července!)
(§ 72 odst. 1 vyhlášky o podrobnostech): Odpady ze zdravotní nebo veterinární péče musí být odděleně soustřeďovány od okamžiku svého vzniku, a to alespoň v následujícím rozsahu:
- ostré předměty,
- nepoužitelná léčiva,
- odpady určené ke spálení,
- odpady určené k dekontaminaci a
- komunální odpad.
Toto ustanovení moc nechápu. Znamená to, že jiné odpady nemusí být soustřeďovány odděleně? Ne, je to jen přepis z metodiky přímo do vyhlášky a zřejmě tím chtěli naznačit třídění podle dalšího způsobu nakládání. V tom případě stačilo uvést jen body 3 a 4, ostatní body jsou uvedeny nesmyslně, protože jejich oddělené soustřeďování je povinné obecně.
7. Požadavky na shromažďovací prostředky (od cca 1/2 července!)
(§ 72 odst. 2 vyhlášky o podrobnostech): Soustřeďovací prostředky na odpady ze zdravotní nebo veterinární péče musí splňovat následující požadavky:
- musí být certifikovány (!!!) pro daný způsob použití,
- nádoby na ostré předměty musí splňovat požadavky podle technické normy ČSN EN ISO 23907(85 4002) Ochrana před poraněním ostrými předměty,
- nádoby pro nebezpečný odpad musí být pevné, nepropustné, nepropíchnutelné a uzavíratelné,
- plastové pytle musí mít maximální objem 0,1 m3, tloušťka materiálu musí být alespoň 0,1 mm; v případě plastových pytlů, které se používají na pracovištích s vysokým rizikem infekčních činitelů, musí být tloušťka materiálu alespoň 0,2 mm; při použití plastového pytle z tenčího materiálu musí být použito více pytlů do požadované tloušťky nebo musí být pytel umístěn do nádoby, která musí být z dezinfikovatelného a čistitelného materiálu.
8. Požadavky na označení shromažďovacích prostředků (od cca 1/2 července!)
A nejlepší nakonec!
(§ 72 odst. 2 písm. e) vyhlášky o podrobnostech): Kromě obecných požadavků musí být dále soustřeďovací prostředky na odpady ze zdravotní péče označeny
- časem vzniku odpadu,
- konkrétním oddělením, kde odpad vznikl,
- jménem osoby zodpovědné za nakládání a označení,
- údajem o hmotnosti odpadu a
- údajem o dalším způsobu nakládání
Zase je to jen přepis z metodiky přímo do vyhlášky. Co to je čas vzniku, zřejmě první odhozený odpad do nádoby. Kdo to je osoba zodpovědná za nakládání a označení? Uklízečka, která nádobu umístí, nebo osoba, která odpad do nádoby vyhazuje, nebo osoba, která nádobu pak odklidí? Kdo to bude u vícesměnného provozu - vedoucí pracoviště? Jaký to má pak vlastně význam? Bude uvedená osoba v případě pochybění nějak trestána, asi ne, tak proč tam musí být. Obecně se jméno z označení NO vyloučilo už v roce 2016. A co hmotnost odpadu, rozdáme jim váhy?
9. Kdy musí být odpad z pracoviště odstraněn?
(§ 72 odst. 3 vyhlášky o podrobnostech): Odpady se z pracoviště zdravotnického zařízení odstraňují denně.
Takže to asi znamená, že pokud nejste zdravotnické zařízení, tak platí obecná lhůta max. 1 rok?