Nakládání s kaly upravuje zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpadech").
Ustanovení § 67 zákona o odpadech se vztahuje na všechny kaly, bez ohledu na jejich další zpracování nebo použití. Za kal se podle § 67 zákona o odpadech považuje
- kal z čistíren odpadních vod zpracovávajících městské odpadní vody nebo odpadní vody z domácností,
- kal ze septiků sloužících k čištění odpadních vod z domácností před jejich vypouštěním do vod povrchových nebo podzemních, a
- kal z čistíren odpadních vod zpracovávajících odpadní vody a materiály, které svými vlastnostmi odpovídají odpadním vodám a materiálům podle bodu 1.
Dále se v § 67 zákona o odpadech vymezuje pojem „upravený kal". Upravený kal je takový kal, který prošel procesem tzv. hygienizace a byl pro něj vypracován program použití kalů. Dále je upraveným kalem i kal, který splňuje mikrobiologická kritéria nastavená ve vyhlášce o podrobnostech nakládání s odpady č. 273/2021 Sb.
Ustanovení § 67 odst. 2 zákona o odpadech, které stanoví požadavky na neupravený kal se vztahuje na všechny neupravené kaly bez ohledu na způsob nakládání s nimi. Platí tedy, že osoby zúčastněné na přepravě neupraveného kalu (bez ohledu na způsob dalšího nakládání s ním) musí splnit povinnosti podle § 78 a 79, jako kdyby se jednalo o nebezpečný odpad. Jedná se zejména o povinnost ohlášení přepravy (přes SEPNO), potřebnou dokumentaci, nejvyšší dobu trvání přepravy, označení atd.
Od 1. ledna 2023 nicméně nabyla účinnosti novela vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady provedená vyhláškou č. 445/2022 Sb., která podrobnosti ve vztahu ke kalům upravila nově.
Podle znění § 57 odst. 4 platného od 1. ledna 2023 se všechny technologie, které produkují kaly kategorie I nebo kategorie II v tabulce č. 38.1 v příloze č. 38 považují za ověřené. Jedná se o náhradu přechodného ustanovení v § 81 odst. 6 vyhlášky, které platilo pouze do konce roku 2022. V případě § 57 odst. 4 vyhlášky se však fikce ověření technologií z hlediska účinnosti hygienizace nastavila na dobu neurčitou.
Dále byl v rámci novely vyhlášky č. 273/2021 Sb. upraven § 61, který upravuje mezní hodnoty koncentrací vybraných rizikových látek a prvků v upravených kalech a mikrobiologická kritéria pro použití upravených kalů na zemědělské půdě.
Ustanovení § 61 odst. 1 tak nově od 1. ledna 2023 stanoví, že za upravené se považují kaly, které splňují mikrobiologická kritéria stanovená pro kal kategorie I nebo II v tabulce č. 38.1 v příloze č. 38 k této vyhlášce.
Z uvedeného tedy vyplývá, že povinnost ohlášení přepravy kalu do SEPNO se odvíjí od skutečnosti, zda je kal na základě zákona o odpadech a na základě vyhlášky č. 273/2021 Sb. považován za upravený nebo neupravený.
Vyloučení povinnosti ohlašování přepravy kalů do SEPNO se tedy týká pouze upravených kalů (tj. zjednodušeně kalů, pro které je k dispozici rozbor prokazující splnění stanovených kritérií).
Výjimka – nakládání s kalem podle vodního zákona
V případě, že se s kalem nakládá jako s odpadními vodami v režimu vodního zákona (například - převoz kalu z ČOV na velkou čistírnu), povinnost ohlašování do SEPNO se neaplikuje.
K tomu lze použít sdělení MŽP:
- Sdělení odboru odpadů Ministerstva životního prostředí k čištění městských odpadních vod z 20.1.2016
- trochu související sdělení MŽP z 22.3.2021 (týká jen bezodtokých jímek).
Oba dokumenty shodně uvádějí, že při nakládání podle vodního zákona se na kaly zákon o odpadech nepoužije. Tedy např. žádné SEPNO a označení pro převoz kalu z ČOV na velkou čistírnu s kalovou koncovkou v režimu zákona o vodách.